صدور بیش از 9 هزار جلد سند مالکیت کاداستری طی 6 ماه

 مدیرکل ثبت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آمار ازدواج و طلاق در 9 ماهه گذشته و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته 16درصد کاهش را نشان می‌دهد، این در حالی است که آمار طلاق افزایش 8/0درصدی داشته است.

سعید محوری درگفت و گو با«حمایت» درباره سوابق دفاتر اسناد رسمی هم اظهار کرد: دفاتر اسناد رسمی با بیش از 80 سال سابقه نخستین بخش خصوصی است که با وظایف و صلاحیت‌های مهم حاکمیتی ایفای نقش می‌کند و در طول سابقه فعالیت در انجام تکالیف قانونی خود همواره مورد اعتماد حاکمیت و مردم بوده است زیرا وظایف محوله را در نهایت صداقت، امانتداری و قانون مداری انجام داده‌اند .

  فعالیت 58 دفتر اسناد رسمی در کهکیلویه و بویر احمد

وی با اشاره به تعداد دفاتر اسناد رسمی در این استان هم اظهار کرد: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد 58 دفتر اسناد رسمی مشغول فعالیت هستند که از این تعداد یک دفتر در شهرستان سی‌سخت ، 17 دفتر در شهر دوگنبدان ، 16 دفتر در شهر دهدشت و 24 دفتر در شهر یاسوج در حال فعالیت هستند.  وی افزود: از ابتدای سال جاری نیز تا پایان آذر ماه 109هزار و 657 سند در دفاتر ثبت اسناد تحریر شده است که از این تعداد سند، 3هزار و 400 سند مربوط به دفتر اسناد رسمی شهرستان سی‌سخت، 31 هزار سند در دفاتر دوگنبدان، 26هزارسند در دفاتر دهدشت و 48هزار سند در دفاتر اسناد رسمی یاسوج تنظیم شده است. مدیرکل ثبت استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه سخنانش با اشاره به درآمد حاصل از تنظیم اسناد مذکور هم بیان کرد: در امد حاصله رقمی بیش از  17میلیارد ریال بوده است که مبالغ متعلق به حق ثبت به حساب درآمد عمومی و حق التحریر به حساب کانون سردفتران و دفتر یاران و کارکنان دفاتر اسناد رسمی اعم از سردفتر و دفتریار و کارمندان واریز شده است.

  فعالیت 26 دفتر ازدواج و 11 دفتر طلاق 

این مقام مسئول در دفتر اسناد رسمی استان کهگیلویه و بویراحمد درباره تعداد دفاتر ازدواج و طلاق در این  استان نیز گفت: 26 دفتر ازدواج و 11 دفتر طلاق در استان فعال هستند که از این تعداد یک دفتر ازدواج در شهرستان دنا ، 5 دفتر ازدواج و 4 دفتر طلاق در شهرستان دوگندان و 9 دفتر ازدواج و 4 دفتر طلاق در شهرستان دهدشت و 11 دفتر ازدواج و 3 دفتر طلاق در شهرستان یاسوج فعالیت می‎کنند. وی درباره تعداد ازدواج و طلاق هایی که در 9 ماهه سال  جاری در این استان ثبت شده است نیز تصریح کرد: 5هزار و 211 واقعه ازدواج و 941 واقعه طلاق در سطح استان به ثبت رسیده است که از تعداد وقایع ازدواج به ثبت رسیده ، بیش از 2 هزار  واقعه مربوط به دفاتر شهرستان یاسوج ، یکهزار و536 واقعه مربوط به دفاتر ازدواج دهدشت و یکهزار و 455 واقعه در دفاتر ازدواج دوگنبدان و 64 واقعه در دفتر ازدواج دنا رخ داده است.مدیر کل ثبت استان کهکیلویه و بویر احمد درباره آمارطلاق نیز توضیح داد: متاسفانه 386 واقعه طلاق در دفاتر طلاق یاسوج ، 260 واقعه طلاق در دفاتر دهدشت و 295 واقعه طلاق در دفاتر طلاق دهدشت به ثبت رسیده است .این مقام مسئول در سازمان ثبت اسناد رسمی استان کهگیلویه و بویراحمد از ثبت بیش از 9 هزار سند را در این استان خبر داد و دراین باره افزود: طی 6 ماهه نخست سال جاری 9هزار و 915 جلد سند مالکیت کاداستری صادر شده است.وی گفت: تجاوز به اراضی ملی و بروز واقعه زمین خواری پدیده در عصر جدید است که در صورت همکاری اداره کل منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی و استانداری در تامین اعتبار مورد نیاز با صدور اسناد مالکیت اراضی ملی بر اساس مختصات جهانی کاداستر روند تجاوز به اراضی مذکور به حداقل خواهد رسید.

   برگزاری دوره آموزشی قانون تعیین تکلیف و اراضی 

مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد همچنین از برگزاری دوره آموزشی قانون تعیین تکلیف و اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی در این استان خبرداد. وی گفت: در اجرای برنامه آموزشی کارکنان واحد های ثبتی و به منظور آشنایی نیروها با قانون و آیین نامه تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی و قوانین مرتبط با آن دوره آموزشی در این خصوص برگزار شد. محوری با تاکید بر اینکه ارایه خدمت بهتر و سریع هدف نهایی همه کارکنان است برگزاری دوره‎های آموزشی را بسیار مفید و ارزشمند توصیف کرد.

  ضرورت جامعه کنونی، شناخت جایگاه سند رسمی است

 محوری در ادامه این گفت وگو با به معضلات موجود بنگاه‎های مشاورین املاک و خودرو هم اشاره کرد . 

وی بااشاره به متروک ماندن قانون راجع به دلالان مصوب سال 1377 و آیین نامه مربوطه در مواجه با قانون نظام صنفی و همچنین ضرورت تهیه و تدوین قانون نظام جامع ساماندهی مشاوران املاک و خودرو اظهارکرد: چنانچه مأموریت و وظایف مربوط به این گروه به صورت صد درصد به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محول شود و سیستم منسجم نظارت و بازرسی در خصوص نحوه عملکرد این گروه در واحدهای ثبتی استقرار یابد،روند رشد قارچ گونه بنگاه‌های املاک و خودرو کاهش خواهد یافت.همچنین ازسوی دیگر افراد جهت تنظیم اسناد به دفاتر اسناد رسمی هدایت خواهند شد.  وی با برشمردن ارکان سند رسمی ادامه داد: دفاتر اسناد رسمی قبل از تنظیم سند با رعایت مواد 22 قانون ثبت  تبصره 8 ماده  100 قانون شهرداریها و ماده 58 قانون ثبت در خصوص احراز هویت متعاملین و همچنین احراز حق و اختیار احرازسمت طرفین تنظیم کننده سند، احراز اهلیت احراز هویت طرفین ، احراز رضایت ، احراز صحت عمل حقوقی را بر عهده داشته باشند. علاوه برآن از لحاظ شکلی نیز تنظیم سند به زبان فارسی  و درج آن در  اوراق مخصوص و ثبت در دفاتر مخصوص  که به امضای دادستان یا نماینده معرفی شده رسیده با درج تاریخ و سایر مستندات ، از ضروریات است . وی تصریح کرد: تبیین جایگاه سند رسمی یکی از ضرورتهای جامعه ما است و باید با آگاهی بخشی در بین مردم از طریق رسانه های جمعی مزایای سند رسمی را اعلام کرد تا در مقابل  خطراتی که  افراد در مراجعه به بنگاههای املاک و خودرو با آن مواجه می شوند آگاهی های لازم به افراد جامعه ارایه شود تا به مرور زمان شاهد کاهش دعاوی ناشی از اختلاف افراد در مراجعه قضایی و درنهایت کاهش تعدد پروندههای این چنینی در محاکم قضایی باشیم.


URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/98490/صدور-بیش-از-9-هزار-جلد-سند-مالکیت-کاداستری-طی-6-ماه/