بهره مندی از ظرفیت دانش آموزان برای مبارزه با اعتیاد

رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بیان اینکه قطعا تعدادی از نوجوانان ما درگیر ‏معضل موادمخدر هستند، گفت: اعلام آمار مربوط به چنین معضلاتی، ممکن است جامعه را ‏بیش از حد نگران کند، بنابراین باید به فکر سازوکارهایی برای کاهش آسیب های اجتماعی ‏بود. ‏

ابوالفضل رحمانی افزود: اینکه نوجوان از گروه همسالان خود تاثیر بگیرد، امر پذیرفته شده‌‏ای است و این قابل باور است که در این سنین تحت تاثیر صحبت‌های همکلاسی و دوست ‏خود قرار بگیرد.‏

وی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت گروههای همسالان در جهت مثبت بهره برد، ادامه داد: ‏این موضوع به قدری اهمیت دارد که ستاد مبارزه با موادمخدر نیز می‌تواند از آن استفاده کند ‏و برای اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر که راهکار بسیار منطقی و درستی است، از خود نوجوانان برای کمک به یکدیگر بهره برداری کند.زیرا به لحاظ بحث‌های ‏روانشناسی نوجوانان از دوستان خود بیشتر از خانواده، حرف شنوی دارند.‏

رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران تصریح کرد: در این میان نقش آموزش و پرورش در ‏کنار سایر سازمان‌ها مانند، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات ‏اسلامی، وزارت علوم، دستگاه‌های مذهبی مانند حوزه‌های علمیه و ... بسیار مهم و قابل ‏توجه است.‏

رحمانی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه آموزش و پرورش در بحث پیش گیری از اعتیاد ورود می ‏کند، احساس نیازی است که مجموعه فرهنگیان آن را درک کرده اند و آموزش و پرورش مایل ‏است به جامعه ای که در اختیار دارد کمک کند تا آسیب نبیند و اگر دانش‌آموزی در معرض ‏آسیب قرار دارد او را شناسایی و به خانواده او مشاوره دهد.‏

‏ وی در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد اجتماعی مبارزه با موادمخدر می تواند به طور ‏صددرصد در جامعه اجرایی شود یا خیر، خاطرنشان کرد: وقتی این نوع مبارزه موردتوجه ‏قرار می گیرد یعنی اینکه تمام سازمان هایی که با افراد جامعه سروکار دارند باید در این امر ‏کمک کنند که این نیاز به ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها دارد و قطعا یکی از اقدامات ستاد ‏مبارزه با موادمخدر، ایجاد این هماهنگی هاست. البته انجام این امر، خیلی سخت بوده و دیر ‏محقق می‌شود.‏

‏ رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بیان اینکه اگر قرار است رویکرد اجتماعی مبارزه ‏با موادمخدر به طور کامل عملیاتی شود، باید اصل و بنا را بر پیشگیری قرار دهیم، ادامه داد: ‏فرهنگ‌سازی بسیار مهم است و در حوزه دانش‌آموزی که به مجموعه وزارت آموزش و ‏پرورش مرتبط می‌شود لازم است ما مجموعه از دانش‌آموزان را واکسینه کنیم و به آنها ‏آموزش دهیم تا در ادامه این افراد، مهارت‌های کافی را کسب کنند. توجه داشته باشید که ‏مهارت‌آموزی با داشتن اطلاعات فرق دارد. اینکه یک سری اطلاعات را از طریق کتاب یا ‏نوارهای آموزشی که از صدا و سیما پخش شود، در اختیار افراد قرار دهیم، کار دشواری نیست ‏و فقط انتقال اطلاعات انجام شده اما مهارت‌آموزی موضع مهم‌تر و اثربخش‌تری است که ‏باید به آن توجه شود.‏‎ ‎

رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش در حوزه مهارت‌آموزی به دانش‌‏آموزان در برابر آسیب‌ها به ویژه، اعتیاد فعالیت دارد یا خیر، بیان کرد: این کار شروع شده ‏اما آموزش و پرروش فقط از نظر محتوایی غنی است ولی برای کار اجرایی نیازمند کمک‌های زیادی است و باید برای آن برنامه‌های عملیاتی و مداخله‌ای تعریف شود تا بتواند در ‏امر توانمندسازی به طور جدی فعال باشد.‏

‏وی با اشاره به زنگ گفتگو در مدارس گفت: در حال حاضر زنگ گفتگو که در مقطع ‏متوسطه تعریف شده فضای خوبی است تا مشاوران و دانش‌آموزان به بحث و تبادل نظر ‏درباره موضوعات گوناگون و به خصوص آسیب‌های اجتماعی بپردازند. البته فراموش نکنید ‏که حتی قبل از مدرسه نیز، مهدکودک‌ها می‌توانند در امر آموزش و پیشگیری فعال باشند و ‏قبل‌تر از آن هم، که قرار است خانواده تشکیل شود و بحث ازدواج مطرح است، می توان ‏چنین آموزش‌هایی را درنظر گرفت.‏

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران افزود: وقتی صحبت از توانمندسازی می‌شود یعنی ‏اینکه دانش‌آموز یا افراد جامعه هدف که در معرض آسیب قرار دارند، بتوانند از خود مراقبت ‏کنند و برای انجام این هدف، باید کارها به بخش‌ها، سازمان‌ها و نهادها واگذار شود و در ‏ادامه بازخوردها، بررسی و برای ادامه راه برنامه‌ریزی کرد. فراموش نکنیم که پرداختن به ‏آسیب‌های اجتماعی به اندازه‌ای مهم و حساس است که نباید فعالیت در این زمینه را صرفا به ‏عنوان رفع تکلیف انجام داد.‏


URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/93920/بهره-مندی-از-ظرفیت-دانش-آموزان-برای-مبارزه-با-اعتیاد/