افزایش تماسهای کلاهبرداران تلفنی با مردم جرئیاتی جدید از شیوه های کلاهبرداری

رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با اعلام هشدار در مورد تماس کلاهبرداران تلفنی با مردم گفت: افراد کلاهبردار به عنوان مشتری و خریدار با اصناف مختلف تماس تلفنی می‌گیرند و با معرفی خود به عنوان خریدار یا مسئول خرید شرکت‌های مختلف درخواست خرید کالا یا ارائه خدمات می‌کنند.

سرهنگ فریدون رهبریان اظهار داشت:بررسی پرونده‌ها نشان می‌دهد که برخی از کلاهبرداران که معمولا افراد سابقه‌داری نیز هستند با تکیه بر روابط عمومی بالای خود و همچنین چرب‌زبانی مالباخته را تحت تاثیر خود قرار داده و به نوعی فرد مالباخته را مجاب به همراهی با خود می‌کنند. افراد کلاهبردار به عنوان مشتری و خریدار با اصناف مختلف تماس تلفنی می گیرند و با معرفی خود به عنوان خریدار یا مسئول خرید شرکت‌های مختلف درخواست خرید کالا یا ارائه خدمات می‌کنند.

وی  افزود: این افراد پس از خریداری کالا یا دریافت خدمات به متصدی فروش اعلام می‌کنند که با در دست داشتن کارت عابربانک خود به یکی از دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنند تا مبلغ مورد نظر به حساب وی منتقل شود.

رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که کلاهبرداران با طرح دو شیوه اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان می‌کنند، گفت: کلاهبرداران در وهله اول اعلام می‌کنند که دارای حساب ارزی هستند و برای این که بتوانند پول را به حساب فروشنده وارد کنند، باید مالباخته به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و از این طریق پول به حساب وی واریز شود.

به گفته رهبریان، در مواردی دیگر کلاهبرداران خود را وابسته به اداره و نهادهای مختلف معرفی کرده و عنوان می‌کنند که از آنجایی که حساب دولتی است باید برای انتقال وجه کد خاصی وارد دستگاه خودپرداز شود تا انتقال وجه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه کلاهبرداران قبل از انتقال از فروشنده می‌خواهند موجودی حسابش را اعلام کند تا پس از انتقال وجه مبلغ واریزی مشخص شود، تاکید کرد: کلاهبرداران با این بهانه از موجودی حساب فروشنده باخبر می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه کلاهبرداران از مالباختگان می‌خواهند از آنجایی که حساب ارزی است وارد منوی انگلیسی شوند،افزود: کلاهبرداران پس از اطلاع از موجودی حساب با اغفال تلفنی فرد را به گونه‌ای راهنمایی می‌کنند که فروشنده، موجودی حساب خود را به حساب کلاهبردار انتقال می‌دهد به گمان این‌که وجه کالا را قبل از تحویل دریافت کرده است اما پس از مدتی متوجه وقوع کلاهبرداری می‌شود.

رهبریان ادامه داد: بررسی‌ کارآگاهان نشان داد که حسابی که پول مالباخته به آن منتقل می‌شود یا با مدارک سرقتی افتتاح شده یا کلاهبرداران با فریب برخی افراد آنان را وادار به بازکردن حساب بانکی می‌کنند که کلاهبرداران از این حساب‌ها برای پیگیری اعمال مجرمانه خود استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با اعلام اینکه دوباره میزان تماس های کلاهبرداران تلفنی با هموطنان افزایش یافته است، افزود: رسیدگی به این گونه پرونده‌های کلاهبرداری زمان‌بر است به همین دلیل به شهروندان توصیه می شود در صورتی که افراد با آنان تماس گرفته و آنان را برای دریافت وجه به بهانه داشتن حساب ارزی یا حساب دولتی به پای دستگاه‌های خودپرداز کشاندند به هیچ عنوان وارد منوی انگلیسی نشده و در هنگام ورود به منوی فارسی نیز دقت لازم را داشته باشند تا فرآیند انتقال وجه به صورت برعکس اجرا نشود.

به گفته رهبریان، در حال حاضر پرونده‌های متعددی در پلیس آگاهی در مورد اینگونه کلاهبرداری تشکیل شده است و به دلیل اینکه افراد از هویت جعلی استفاده می کنند زمان رسیدگی افزایش می‌یابد.


URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/68110/افزایش-تماسهای-کلاهبرداران-تلفنی-با-مردم-جرئیاتی-جدید-از-شیوه-های-کلاهبرداری/