تمام مالکیت ها در سیستم کاداستر سنددار شوند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت تمام مالکیت‌ها باید در سیستم کاداستر سند‌دار شوند

 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تمام مالکیت‌ها باید در سیستم کاداستر سند‌دار شوند.

احمد تویسرکانی در خصوص سند‌دار شدن زمین‌های زراعی اظهار داشت: سند‌‌دار شدن زمین‌های زراعی جزء تکلیف قانونی است که ما  با مساعدت، همراهی و همکاری جهاد کشاورزی این کار را انجام دهیم. یکی از دعواهای جدی ما این موضوع است که در سیستم کاداستر باید همه مالکیت‌ها را سند‌دار کنیم.

وی ادامه داد: اسناد مالکیت در بخش‌های کشاورزی، مالکیت‌های دولت اعم از منابع طبیعی، جنگل‌‌ها و اراضی محیط‌زیست، رودخانه‌ها و حریم رودخانه‌ها و بخش‌های دیگر و مالکیت‌هایی که مردم در جاهای مختلف دارند، امیدواریم در سیستم کاداستر صادر شود که اگر این اتفاق رخ دهد ما از صد‌ها هزار دعوای سالانه در کشور که باعث سرازیر شدن پرونده‌ها  به دادگستری می‌شود،جلوگیری می‌کنیم.

معاون قوه قضاییه گفت: اشکال اساسی و مبنایی، عدم سامان یافتن ده‌ها ساله اسناد در سازمان ثبت بوده است که سازمان با فعالیت صد ساله خود به صورت کاغذی، صدها میلیون سابقه کاغذی در این مجموعه دارد که خوشبختانه در این زمینه در سال‌های اخیر قدم جدی برای ایجاد بانک‌ها در بخش‌های مختلف و بانک‌های دیجیتال برداشتیم که مطمئن هستیم دیجیتال کردن سوابق و بایگانی‌ها  کمک بسیار موثری در شفاف سازی و نظم بخشیدن در امور  مالکیت‌ها و  جلوگیری از دعاوی و جرایم زمین خواری می‌شود.

تویسرکانی افزود: دیجیتال‌کردن اقدامات به مراتب منافعی را در اقتصاد( کسب درآمد بیش از اعتبار) و در حوزه اجتماعی( امنیت خاطر مردم) به همراه دارد و درواقع موجب امنیت اجتماعی و تثبیت مالکیت‌ها می‌شود.

منبع : تسنیم