یک وکیل دادگستری گفت قانون اساسی ما از محتوای بسیار خوبی برخوردار است، اما بعضی از اصول آن به لحاظ سپری شدن مدت و پیشرفتهای ایجاد شده قابلیت اجرا ندارند
یک وکیل دادگستری گفت: قانون اساسی ما از محتوای بسیار خوبی برخوردار است، اما بعضی از اصول آن به لحاظ سپری شدن مدت و پیشرفتهای ایجاد شده قابلیت اجرا ندارند.
هوشنگ پوربابایی اظهار کرد: قانون اساسی عهدنامهای است که بین حاکمیت و ملت منعقد میشود و تخلف از این عهدنامه در بعضی موارد مستوجب مجازات و در مواردی دیگر میتواند موجب اخطار و تذکر از سوی مسئول اجرای قانون اساسی یعنی رییسجمهور باشد.
وی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی، گفت: هر چند آمدهاند قانون نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی را تبیین کنند و بگویند اگر در اصل 44 اقتصاد را شامل سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی کردهایم، اما میتوان با استفاده از قید خصوصی، با برنامهریزیهای صحیح بخش خصوصی را بر بخش تعاونی غالب دانست، اما در متن اصل 44 ملاحظه میشود که اکثر صنایع بزرگ یا بازرگانیها یا صنایعی که در صورت خصوصیسازی بازده گستردهای دارند، عملا در زیرمجموعه بخش دولتی تعریف شده است.
این حقوقدان ادامه داد: یعنی هر اقدامی خلاف تصریح قانونگذار در اصل 44 ولو در قانون نحوه اجرای خصوصیسازی آمده باشد، مخالف قانون اساسی تلقی میشود؛ چرا که فعالیتهای بزرگ که شامل بانکداری، معادن، رادیو و تلویزیون و هواپیمایی و ... میشود به طور صریح در زیرمجموعه بخش خصوصی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: قانون اساسی عهدنامه بین حاکمیت و ملت است و باید در مدت خاصی مجددا بازنگری شود و اصولی را که متروک مانده یا قابلیت اجرا ندارند، اصلاح و بازنگری کرد و علت غفلت و متروک ماندن آن اصول مشخص شود.
پوربابایی افزود: ما تردیدی نداریم که یکسری از اصول قانون اساسی با توجه به پیشرفت جوامع از کار افتاده میشوند و قابلیت اجرا نخواهند داشت. بعضی از این اصول در زمان تصویب قابلیت اجرا داشتهاند و الان نیز کهنسال نیستند، اما اجرا نشدهاند. بعضی از این اصول به خاطر اینکه ساختار نظام و جامعه عوض شده باید اصلاح شوند. در بعضی موارد اساسا نگرش حاکمیت و ملت به سمتی حرکت خواهد کرد که مستلزم ایجاد تغییراتی در آن میشود.
این حقوقدان گفت: درست است که بر اساس اصل چهارم قانون اساسی یا اصل 94 همان قانون، شورای نگهبان ایجاد شده تا مصوبات مجلس را با شرع و قانون اساسی تطبیق دهد ولی ما باید یک موضوع را در کنار این مساله مورد نظر قرار دهیم و آن این است که نه تنها مصوبات مجلس باید مغایر با شرع و قانون اساسی نباشد بلکه همچنین نباید تضییقاتی علاوه بر آن چیزی که قانون اساسی تصریح کرده در قوانین عادی باشد و این را هم باید در اصل 94 پیشبینی کرد.
وی اظهار کرد: در آن بخشی که قانونگذار در خصوص تقنین آورده، اصلی ایجاد کردهایم که طبق آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام این اختیار را دادهایم که علاوه بر اینکه اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان را رفع میکند، عملا در برخی موارد دیدهایم که راسا وارد شده و قانون نوشته است.
پوربابایی معتقد است که در نظر گرفتن اختیار قانوننویسی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام با روح قانوننویسی و اراده ملت موافق نیست، ضمن اینکه در موضوع اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام بیشتر باید در مقام یک داور باشد که رفع اختلاف میکند یعنی یا به نظر مجلس پایبند باشد یا نظر شورای نگهبان، ولی اینکه راسا فارغ از تصمیمات مجلس و ایرادات شورای نگهبان، نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نظر ثالث مطرح شود با فلسفه تدوین قوانین مخالفت دارد.
وی به موضوع بازنگری در اصل 177 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اگرچه میشود این اختیار را به مجلس خبرگان قانون اساسی داد که هر چند سال یک بار پیشنهاداتی از طرف مراجع ذیصلاح یا نهادهای حکومتی به این مجلس بشود که این مجلس بررسی کنند و قانون را اصلاح کنند.
وی معتقد است که ما نباید بپذیریم قانون اساسی وحی منزل است، بلکه باید بپذیریم همانطور که قانون اساسی در سال 68 بازنگری و اصلاح شد الان نیز میتواند مورد بازنگری قرار گیرد.
این حقوقدان گفت: از جمله مواردی که به نظر میآید خیلی اجرایی نشده است موضوعی است که در اصل 156 قانون اساسی آمده است که قوه قضاییه هنوز آن امکانات لازم و کامل را برای اجرایی کردن وظایف محوله طبق این اصل را ندارد که به نظر میآید این عدم اجرا در بخشی ناشی از نبود امکانات و در بخشی دیگر ناشی از نبود اراده مستقل بوده است.
پوربابایی با اشاره به اهمیت فصل سوم قانون اساسی، گفت: فصل سوم قانون اساسی در رابطه با حقوق ملت است و ما به آن میبالیم، اما در عمل دیدهایم آنطور که مدنظر نویسندگان قانون اساسی بوده و ملت نیز بر اساس همین اراده به آن رای دادهاند، به ویژه اصل 21 قانون اساسی که در رابطه با بیمه خاص زنان سالخورده و حمایت از مادران است، اجرایی نشده است.
وی تاکید کرد: قانون اساسی همه افراد را در برابر قانون مساوی تلقی کرده و ارزش ویژهای را به وضعیت زن قائل شده است و در مقدمه قانون اساسی نیز نسبت به اهمیت خانواده و زن تاکید شده است، اما آنطور که باید و شاید به مبانی مربوط به خانواده در قانون اساسی توجه نکردهایم و این از موضوعاتی است که بلااجرا مانده است.
پوربابایی خاطرنشان کرد: بعضی از اصول آن به لحاظ سپری شدن مدت و پیشرفتهای ایجاد شده قابلیت اجرا ندارند. و به همین علت میتوان مدتی تعیین کرد که بر اساس آن هر چند سال یک بار، یک مجموعه بنشینند و اصول مغفول مانده و بلااجرای قانون اساسی را بهروز و کارآمد کند.
منبع : ایسنا
دیدگاه خودتان را ارسال کنید