موافقت با انتقال زندانیان در اقلیم کردستان عراق به کشور

در دیدار معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران با نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در اربیل با انتقال محکومان ایرانی به کشور در آستانه ماه مبارک رمضان موافقت شد

در دیدار معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران با نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در اربیل با انتقال محکومان ایرانی به کشور در آستانه ماه مبارک رمضان موافقت شد.

در این دیدار علاوه بر بحث و گفت‌وگو درباره مسایل سیاسی و امنیتی منطقه، ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

حسن قشقاوی در این دیدار ضمن اشاره به محتوای گفت‌وگوهای انجام شده با مقام‌های مختلف اقلیم کردستان در طول این سفر، ضرورت ارتقای همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته و نیز قاچاق مواد مخدر را مورد تأکید قرار داد و از حمایت‌های نخست‌وزیر اقلیم کردستان از روند رو به رشد همکاری‌ها تشکر و قدردانی کرد.

او با اشاره به اهمیت ایجاد زمینه‌های مناسب‌تر برای همکاری‌های اقتصادی، خواستار توجه بیش‌تر دولت اقلیم کردستان عراق نسبت به رفع برخی موانع در مسیر فعالیت شرکت‌های اقتصادی و بازرگانان ایرانی فعال در منطقه اقلیم شد.

وی هم‌چنین با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان درخواست کرد انتقال زندانیان ایرانی موجود در زندان‌های اقلیم کردستان عراق به ایران منطبق با موافقت‌نامه انتقال محکومان میان ایران و عراق و سند اجرایی تنظیم شده با اقلیم کردستان عملیاتی شود.

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌های کردهای عراق با جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت سال‌های مبارزه با رژیم بعث و نیز سال‌های سخت گذشته، ایران را دوست و شریکی قابل اعتماد و راهبردی ملت عراق و کردهای این کشور دانست و آمادگی اقلیم را برای تقویت همکاری‌ها در تمام زمینه‌های مورد علاقه اعلام کرد.

او افزود: کردهای عراق، حمایت فوری جمهوری اسلامی ایران از اقلیم در مقابله با داعش را فراموش نخواهند کرد.

نیچروان امینت جمهوری اسلامی ایران را امنیت عراق و اقلیم کردستان دانست و خواستار تقویت همکاری‌های امنیتی میان دو طرف شد.

نخست‌وزیر اقلیم هم‌چنین نسبت به حمایت بیش‌تر از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران که در اقلیم مشغول فعالیت هستند قول مساعد داد و در زمینه انتقال زندانیان نیز دستور داد منطبق با توافق انجام شده، زندانیان ایرانی در آستانه ماه مبارک رمضان به جمهوری اسلامی ایران منتقل شوند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار مسعودیان، سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نیز به بارزانی معرفی شد.

منبع : ایسنا