مروری بر قوانین تردد مشمولان غایب از خارج از کشور

در این گزارش موارد مربوط به تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور گردآوری شده است

در این گزارش موارد مربوط به تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور گردآوری شده است.

مروری بر قوانین تردد مشمولان غایب خارج از کشوربه گزارش خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در قوانین سربازی برای تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج به داخل کشور آمده است:

1.   کلیه مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال درخارج از کشور اقامت داشته باشند می توانند در هرسال حداکثر دوبار و مجموعا به مدت سه ماه به داخل کشور تردد نمایند.(شرایط اقامت خارج ار کشور در بند(ج) بیان شده است.)

2.   مشمولان مقیم خارج جهت دریافت مجوز تردد می بایست به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت مراجعه و گذرنامه آنان پس از احراز شرایط ، ممهور به مهر تردد با عنوان «اجازه تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور» گردد. همچنین لازم است در متن اجازه تردد،به شماره و تاریخ ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح نیز استناد شود.

3.   مشمولانی که در اجرای مقررات مربوط ، جهت ادامه تحصیل از کشور خارج شده و دارای معافیت تحصیلی خارج از کشور میباشند ،در شمول این مصوبه نبوده و حسب مورد از تسهیلات تردد دانش آموزی یا دانشجویی استفاده خواهند کرد.

4.   فرزندان مشمول ماموران ثابت دولت در خارج از کشورکه به جهت همراهی با والدین ،دارای مجوز خروج از سازمان وظیفه عمومی می باشند نیز در شمول این مصوبه نبوده بلکه می توانند در طول مدت ماموریت والدین مطابق مجوز صادره ، اقدام به تردد نمایند.

5.   با افراد موضوع بند (3)و(4)چنانچه ، از شمول مقررات مربوط خارج شوند ،به شرط داشتن حداقل سه سال اقامت در خارج ،برابر این مصوبه رفتار خواهد شد.

6.   مهلت اجرای این مصوبه تا پایان سال 1395 میباشد.

ج-اقامت خارج از کشور

افراد موضوع بند(ب)که دارای اقامت خارج از کشور با شرایط زیرباشند درشمول مقررات تردد قرار می گیرند:

1-     داشتن حداقل سه سال افامت پیوسته در خارج متصل به زمان درخواست مجوز تردد.

2-  اقامت خارج در هرسال کمتر از 9 ماه پیوسته یا ناپیوسته نباشد.(نه ماه اقامت در خارج و سه ماه تردد به داخل کشور به عنوان یک سال اقامت محاسبه می شود.)

3-  اگرسه سال اقامت مشمول در خارج در یک دوره چند ساله بوده ، می بایست پیوستگی بین سنوات اقامت با حداقل سه ماه اقامت در سال حفظ شده باشد.(این سه ماه فقط برای حفظ پیوستگی سنوات اقامت بوده و جزء اقامت سه ساله محاسبه نمی شود.)

مثال:چنانچه مشمولی در سال 87 یازده ماه اقامت در خارج داشته ،در سال 88 سه ماه ، در سال 89 نه ماه ، در سال 90 چهار ماه و در سال 91 نه ماه اقامت داشته باشد به دلیل این که اقامت های وی در سالهای 87و89و91 هرکدام حداقل نه ماه بوده و پیوستگی سنوات اقامت وی نیز در این دوره یعنی از سال 87 تا91 با حداقل سه ماه اقامت حفظ شده است . لذا در شمول ضوابط تردد قرار خواهد گرفت.

4-  چنانچه مشمولی در چند سال گذشته ،سه سال و یا بیشتر اقامت در خارج داشته لیکن پیوستگی آن تا زمان درخواست مجوز تردد حفظ نشده باشد یعنی بین اقامت های قبلی تا زمان درخواست مجوز تردد، بیش از 9 ماه فاصله ایجاد شده باشد اقامت های قبلی وی قابل محاسبه نخواهد بود.

5-     اقامت درسن مشمولیت یا قبل از سن مشمولیت شرط نمی باشد.

6-  مشمولانی که تردد آنان در داخل کشور بیش از دوبار در سال یا بیش از سه ماه باشد از شمول مصوبه خارج خواهند شد.

تبصره:افرادی که دارای شرایط خاص می باشند وضعیت آنان در کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه ،گذرنامه ریاست جمهوری و سازمان وظیفه عمومی ناجا مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و در صورت تایید کمیسیون تردد آنان حسب مورد حداکثر تا یک بار دیگر و یا حداکثر تا سه ماه دیگر قابل افزایش خواهد بود.
 a

منبع : باشگاه خبرنگاران