پیشگیری از وقوع جرم بدون بهره گیری از فعالیت های رسانه ای راه به جایی نمی برد

رییس کل دادگستری لرستان گفت برقراری عدالت در فضای امنیت میسر است

رییس کل دادگستری لرستان گفت: برقراری عدالت در فضای امنیت میسر است.

 بدری در جلسه فصلی تعاملات قضایی و انتظامی، اظهار کرد: برقراری عدالت در فضای امنیت میسر است، تاثیر امنیت در پیشرفت هر کشور کاملا روشن است. زمانیکه فرهنگ یک جامعه رو به تعالی باشد فرهنگ قانون‎مداری نیز نهادینه می‎شود و در فرهنگ قانون‎مدار ارتکاب جرایم به پایین‎ترین حد خود خواهد رسید.

وی اظهار کرد: بنا بر این اصل است که می‎توان نتیجه گرفت تنها در یک جامعه امن می‌شود تصور داشت که پیشرفت‎های علمی صورت پذیرد و بازار اقتصاد و اشتغال رونق پیدا کند و نهایتا توسعه در تمامی ابعادش تجلی یابد.

این مقام قضایی تصریح کرد: امنیت زمانی نهادینه می‎شود که احساس امنیت هم وجود داشته باشد. ضریب امنیت در صورتی ارتقاء می‎یابد که دستگاه انتظامی کشور از طرف دولت تجهیز شود و از طرف قوه قضائیه مورد حمایت قضایی قرار گیرد. از گذشته تاکنون با تعاملات صورت گرفته فی‎مابین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی شاهد اقدامات ارزنده از جمله پیشگیری از وقوع جرایم بوده‌‏ایم، هر چند پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی به عهده قوه قضاییه گذاشته شده ولی این امر یک مسئله فراقوه‌ای است و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در این زمینه مکمل یکدیگر هستند.

رئیس شورای قضایی استانلرستان اضافه کرد: حساس‌‏ترین ماموریت در نظام مقدس جمهوری اسلامی که تأمین نظم و امنیت و اجرای عدالت است بر عهده نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است. مهمترین بخش این وظیفه عرصه پیشگیری از وقوع جرم است، عرصه پیشگیری از وقوع جرم بدون بهره‏‎گیری از فعالیت‎های فرهنگی رسانه‏‎ای راه به جایی نمی‎‏برد. تا زمانی‎که آموزش از طریق رسانه‎‏ها به‎درستی صورت نگیرد نمی‎‏توان انتظار کاهش جرایم را داشت و رسانه‎ها در این خصوص باید هدفمند اقدام کرده و در راستای سیاست‎های پیشگیرانه قضایی و انتظامی عمل کنند.

بدری به لزوم احترام متقابل کارمندان قضایی و انتظامی و تکریم ارباب رجوع و اجرای صحیح و به موقع دستورات قضایی اشاره کرد و افزود: اهتمام ویژه به دستورات جلب اجرای احکام و نظارت بر عملکرد مأمورین و تقویت‎بخش اجرائیات کلانتری‎ها از جمله اقدامات قضایی و انتظامی است که به لحاظ اهمیت ویژه اجتماعی در این بخش در جهت آموزش ضابطین قضایی و لزوم نظارت دادستان بر عملکرد ضابطین دستورات ویژه‎ای به قضات دادسرا صادر شده است.

وی با اشاره به اهمیت حقوق شهروندی در جامعه گفت: دفتر حقوق شهروندی دادگستری لرستان با اهتمام قضات ویژه کار نظارت بر اماکن عمومی و مراکز انتظامی را با جدیت در دستورک ار خود قرار داده‎اند و مرجع رسیدگی به شکایت مردمی با محوریت حقوق شهروندی هستند.

رئیس کل دادگستری لرستان اظهار کرد: با وجود برخی نقایص و کمبودها در دستگاه‌‏های قضایی و انتظامی، لیکن این دو خدمتگزار صدیق نظام با حداقل امکانات و نیروهای موجود، خدمات ارزشمند و ماندگاری را انجام داده‎اند و کارکنان و قضات دستگاه قضاء و نیروهای ورزیده نیروی انتظامی خود را برای خدمت صادقانه مهیا کرده‎اند، خدمت صادقانه و تلاش در تحقق اهداف عالی نظام در دستور کار تعاملات قضایی و انتظامی است.

منبع : ایسنا