عدم قطع مستمری زنان سرپرست خانوار در صورت ازدواج مجدد

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ابلاغ آیین نامه جدیدی درخصوص عدم قطع مستمری پرداختی به زنان سرپرست خانوار درصورت ازدواج مجدد به سازمان تامین اجتماعی خبر داد

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ابلاغ آیین نامه جدیدی درخصوص عدم قطع مستمری پرداختی به زنان سرپرست خانوار درصورت ازدواج مجدد به سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

علی ربیعی در حاشیه مراسم "افتتاحیه بخش مراقبت های ویژه نوزادان" در بیمارستان مرکز طبی کودکان و در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته زنان سرپرست خانواری که همسران خود را ازدست داده بودند در صورت فوت همسر حقوق وی را دریافت می‌کردند اما این پرداخت ها پس از ازدواج مجدد آن ها قطع می‌شد اما مستمری فرزندان همچنان ادامه داشت که این ظلم به آنها بود .

اظهار کرد: از امروز به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ می‌شود که دیگر مستمری این زنان پس از ازدواج مجدد قطع نشود.

وی با اشاره به موانع اجرایی شدن این طرح در گذشته گفت: قطع مستمری این زنان پس از ازدواج مجدد، مشکلات متعددی را ذر جامعه ایجاد کرده بود، به عنوان مثال بسیاری از این زنان به علت اینکه میدانستن پس از ازدواج مجدد مزایا و حقوقشان قطع می‌شود، ازدواج هایشان را رسمی نمی‌کردند، اما اکنون این زنان پس از ازدواج مجدد نیز کماکان می‌توانند از حقوق همسران خود استفاده کنند.

اصلاح برخی تعرفه های بیمه ای

ربیعی همچنین با اشاره به اصلاح برخی از تعرفه های کتاب ارزش نسبی و اعلام تعرفه های درمانی سال 94،گفت: در این خصوص جلساتی با وزیر بهداشت و نمایندگان بیمه برگزار خواهد شد و طی آن تلاش خواهیم کرد تا پایان سال جاری تعرفه ها اعلام شود.

توزیع بسته چهارم امنیت غذایی از امروز

وزیر کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با توزیع بسته چهارم امنیت غذایی نیز خبر داد: چهارمین بسته امنیت غذایی در قالب توزیع گوشتِ مرغ از امروز آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: از امروز مردم پیامک‌ها را دریافت کرده و می‌توانند به فروشگاه های طرف قرارداد مراجعه و آن ها را دریافت کنند.

بنا بر اعلام ربیعی، در هفته پایانی سال جاری نیز سایر اقلامِ بسته امنیت غذایی توزیع خواهد شد.

به گفته وزیر کار و رفاه اجتماعی، براساس شناسایی های صورت گرفته دراین مرحله نیز به 10 میلیون نفر سبد امنیت غذایی تعلق می‌گیرد و روند شناسایی افراد کم درآمد همچنان ادامه دارد. البته در آینده نزدیک افراد بیشتری از این تسهیلات بهره مند خواهند شد در حالی که عده ای نیز درصورت توانمند شدن از چرخه دریافت سبد امنیت غذایی خارج می‌شوند.

 ربیعی همچنین در ارتباط با چرایی عدم تعهد بیمه های تکمیلی به تعهدات خود، عنوان کرد: قراردادهای بیمه‌های تکمیلی قبل از نرخ‌های جدید منعقد شده بود، و این بیمه ها به علت اینکه قصد دارند اقتصادی اداره شوند دچار مشکل شده اند.

وی درادامه تصریح کرد: مشکلات این بیمه ها درحال برطرف شدن است و باید به آن ها زمان داد. باید با تدابیر کافی این موضوع به سلامت پیگیری شود.

وی در ادامه تاکید کرد: باید به بیمه‌های تکمیلی فرصت داده شود تا خود را اصلاح کنند و وزارت بهداشت نیز خواستار همکاری های بیشتر است.

وزیر کار و رفاه اجتماعی همچنین در این برنامه و درخصوص "افتتاحیه بخش مراقبت های ویژه نوزادان" در بیمارستان مرکز طبی کودکان به همت مجموعه "زنجیره امید" با بیان اینکه باید به دنبال دولت های فروتن برای آینده ایران باشیم، افزود: دولت فروتن کاستی های خود را می‌پذیرد و درمقابل دولتی قراردارد که خود را متولی همه امور دانسته و حتی به خود اجازه می‌دهد که در زندگی شخصی مردم دخالت کند.

ربیعی ادامه داد: در دولت فروتن مردم، خیرین، نخبگان و... برای افزایش هرچه بیشتر مشارکت های اجتماعی تلاش می‌کنند.

وی هم چنین اظهارکرد: بعنوان نماینده ای از دولت می‌خواهم با تمام فروتنی بگویم که دست نیاز را به سوی همه حرکت‌های مدنی درجهت بهبود اوضاع جامعه و همچنین بهبود شرایط افرادی که بعلت حوادث و یا سیاست گذاری های نادرست دچار آسیب شده اند، دراز می‌کنیم تا بتوانیم برای آنها چاره اندیشی کنیم.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه در جامعه ما مشارکت‌های مردمی تنها به عنوان مشارکت سیاسی و رای دادن در نظرگرفته می‌شود، گفت: درحال حاضر نیاز به بسط مفهوم نظری مشارکت ها داریم و باید این مفهوم را درغالب سامان دادن به تمام انور جامعه گسترش و بسط دهیم و وظیفه دولت فروتن در این راستا ایجاد سازوکارهایی برای افزایش مشارکت های مردمی است.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت باید به سمت تسهیل گری و حمایت گری اجتماعی پیش رفته و به باغبانی امور جامعه بپردازد.

ربیعی تصریح کرد: دراین راستا تصمیم گرفته‌ایم نحوه صدور مجوز به NGO ها را تسهیل و درشورای عالی رفاه این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین درصدد تسهیل تمدید مجوز سازمان های مردم نهاد هستیم و همچنین در بحث "قانون مدیریت خدمات کشوری" درصدد واگذاری برخی از وظایف خود به سازمان های مردم نهاد،محلی و مدیریت واحد های کوچک شهری هستیم.

طراحی دفترچه های جدید بیمه برای بیماران خاص

ربیعی همچنین اظهار کرد: در سال 93 تمام منابع خودرا صرف کرده تا "طرح سلامت" به سلامت به ثمر برسد و در سال 94 نیز باید برای نظام "پیشگیری" تلاش کنیم. دراین راستا طرح امنیت غذایی کودکان و زنان دچار سوتغذیه را اجرایی کردیم.

وی افزود: سعی کردیم فرانشیز داروهای تخصصی برای بیماری های خاص و همچنین فرانشیز تزریقات شیمی درمانی ها را حذف کنیم.

ربیعی همچنین اعلام کرد: در سال جاری برای بیماران خاص دفترچه های بیماران خاص طراحی شده است.

کاهش 2درصدی نرخ تورم در سال 94

وزیر کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه شورای عالی کار جلسات خود را به طور مستمر برگزار می‌کند و کمیسیون‌ها و شبکه های اجتماعی کارگری و کارفرمایی بیش از هرزمان دیگری درجریان امور قرارداشته و نقش دارند، افزود: در جلساتی که با حضور وزرای صنعت و اقتصاد داشته ایم، موانع و مشکلات تولید را در نظر گرفته و متوجه دغدغه کارآفرینان، تولیدگران و کارفرمایان درخصوص مواردی چون معوقات بانکی، سود تسهیلات، قیمت مواد اولیه و شبکه های واردات و...شدیم.

ربیعی افزود: به طورکلی 15 نکته در قانون کارفرمایان وزارت کار مطرح و بعنوان موانع تولید درنظر گرفته شدند.

وزیر کار با بیان اینکه دربخش اعظمی از مسائل با وزرای صنعت و اقتصاد اشتراک داشته ایم، ادامه داد: درصدد رسیدگی و پیشگیری از امور در دولت هستیم. همچنین باید گفت که درحال حاضر نرخ تسهیلات به صرفه نیست.

ربیعی با بیان اینکه دراین جلسات پیش بینی تورم سال آینده نیز مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: پیش بینی می شود که در سال آینده تورم 2 درصد نسبت به سال جاری کاهش یابد.

وی در ارتباط با کارمزد جامعه تولید نیز گفت: دراین جلسات جریان کارفرمایی دیدگاه های خود را نسبت به افزایش دستمزدها مطرح کردهد و به طور مفصل دراین خصوص قوانین و چارچوب ها بررسی شد.

ربیعی با تاکید بر اینکه تمایل به رای گیری در ارتباط با افزایش دستمزدهای کارگران ندارم و قرار است دراین مورد به اجماع برسیم ادامه داد که رسیدگی به این موضوع به جلسه آینده "شورای عالی کار" موکول شده است و امیدوارم با حضور شخصی خود در این جلسات بتوانیم این مسئله را با تفاهم تمام پیگیری و به نتیجه برسانیم.

وزیر کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: قطعا در سال آینده شاهد افزایش دستمزد کارگران خواهیم بود.

منبع : ایسنا