بانک ژنتیک ابزار پیشگیری از وقوع جرم است

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به تجربه موفق کشورهای دارنده بانک اطلاعات ژنتیک در کنترل و کاهش جرایم، گفت مطالعات نشان می‌دهد ارتکاب به جرم توسط مجرمان سابقه‌دار به مراتب بیش از افراد فاقد سابقه کیفری است؛ بنابراین بانک اطلاعات هویت ژنتیک تا حد قابل توجهی از تکرار عمل مجرمانه افراد جلوگیری کرده و به نوعی از ابزار پیشگیری از جرم محسوب می‌شود

 

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به تجربه موفق کشورهای دارنده بانک اطلاعات ژنتیک در کنترل و کاهش جرایم، گفت: مطالعات نشان می‌دهد ارتکاب به جرم توسط مجرمان سابقه‌دار به مراتب بیش از افراد فاقد سابقه کیفری است؛ بنابراین بانک اطلاعات هویت ژنتیک تا حد قابل توجهی از تکرار عمل مجرمانه افراد جلوگیری کرده و به نوعی از ابزار پیشگیری از جرم محسوب می‌شود.

 دکتر پیام بلوایه اظهار کرد: از آنجا که بخش قابل توجهی از جرایم توسط مجرمان سابقه‌دار اتفاق می افتد و به نوعی این افراد عمل مجرمانه خود را تکرار می کنند، ذخیره اطلاعات ژنتیکی آنان می‌تواند در کشف جرایم و همچنین پیشگیری از تکرار آن کمک کننده باشد.

وی با تاکید بر اینکه 12 درصد افراد مجرم پس از یک سال و 48 درصد بعد از پنج سال عمل مجرمانه خود را تکرار می کنند، تصریح کرد: قطعاً اگر مجرمان بدانند اطلاعات ژنتیکی آنان در یک بانک ذخیره شده و احتمال دستگیری آنان در صورت ارتکاب جرم به مراتب بیشتر است از تکرار جرم خودداری خواهند کرد؛ آنچنان که بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته آمار جرایم در کشور انگلستان پس از تأسیس بانک ژنتیک 26 درصد کاهش یافت.

به گفته بلوایه در حال حاضر در 56 کشور دنیا بانک اطلاعات ژنتیک راه‌اندازی شده و در کشور ما نیز تمامی زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی بانک فراهم است و به محض اختصاص بودجه، کار بانک به شکل عملیاتی آغاز می‌شود.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت بانک ژنتیک اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم شده، گفت: هم‌اکنون در 9 استان کشور آزمایشگاه ژنتیک قانونی راه‌اندازی شده و تا پایان سال یک آزمایشگاه دیگر نیز در استان گیلان به بهره‌برداری می رسد. از سویی در جلسات هیات امنای بانک نیز اولویت‌های نمونه‌گیری برای ذخیره در بانک تعیین شده تا به محض اختصاص بودجه کار آغاز شود.

وی با بیان اینکه مجرمان سابقه‌دار در تمامی کشورها اولین اولویت برای ذخیره پروفایل ژنتیکی در بانک هستند، اظهار کرد: در کشور ما نیز مجرمان سابقه‌دار اولین گروه از مشمولان دریافت و ذخیره اطلاعات در بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران هستند که در مورد نوع جرم این افراد و اینکه کدام گروه از مجرمان باید در اولویت باشند در جلسات هیات امنای بانک تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.

بلوایه افزود: تاکنون پیشنهاداتی در این مورد در جلسه هیات امنای بانک از سوی اعضا ارائه شده و به‌زودی به شکل نهایی جمع‌بندی می‌شود.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان با اظهار امیدواری در خصوص تخصیص اعتبار مورد نیاز برای آغاز فعالیت بانک ژنتیک گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته تهیه هر پروفایل ژنتیکی بین 500 تا 600 هزار تومان هزینه دارد؛ بنابراین برای تهیه 10 هزار پروفایل و ذخیره آن در بانک در فاز اول حداقل به پنج میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم که امید است با رایزینی‌های صورت گرفته و نیز توجه به اهمیت بانک در کنترل جرائم و پیشگیری از تکرار جرم این مبلغ هر چه زودتر به سازمان اختصاص داده شود.

منبع : ایسنا