400 وکیل در تهران مشاوره حقوقی رایگان میدهند

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به این‌که 6879 نفر برای مشاوره به اداره معاضدت حقوقی کانون وکلا مراجعه‌ کرده‌اند، گفت 400 وکیل در تهران به مردم مشاوره حقوقی رایگان می‌دهند

 رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به این‌که 6879 نفر برای مشاوره به اداره معاضدت حقوقی کانون وکلا مراجعه‌ کرده‌اند، گفت: 400 وکیل در تهران به مردم مشاوره حقوقی رایگان می‌دهند.

دکتر محمدعلی نجفی‌توانا با بیان این‌که خیلی از وکلا حق‌المشاوره دریافت نمی‌کنند افزود: حق‌الوکاله‌ها از 15 هزار تومان شروع می‌شود و نرخ خاصی ندارد و به شرایط بستگی دارد.

وی در مورد پدیده دلالیسم در حرفه وکالت گفت: دلالان همیشه با کانون‌های زور و زر در ارتباطند و علت بی‌کاری وکلا این نیست که قابلیت ندارند بلکه اغلب موکلان می‌خواهند زمان رسیدگی کوتاه شود یا در جریان رسیدگی از رابطه‌ها استفاده شود لذا موکلان به سوی کسانی می‌روند که رابطه دارند.‏

او گفت: ممکن است به دلیل بیکاری برخی از وکلای جوان جذب این شرکت‌ها شوند که این شرکت‌ها را هم وکلا تشکیل نمی‌دهند بلکه مربوط به انسان‌هایی است که آلوده هستند.

وی با بیان این‌که بیش از 70 درصد وکلای ما جوان هستند و از بیکاری مسافرکشی می‌کنند، افزود: نباید بار مشکلات اقتصادی جامعه را به دوش وکلا بیندازیم.

 لایحه جامع وکالت‏

نجفی‌توانا درباره لایحه جامع وکالت اظهار داشت: آنچه مسلم است ما به یک لایحه جامع نیازمندیم که امور تعامل وکالت با قضاوت و نهادهای حکومتی با وکلای کشور، تخصصی کردن کار وکالت و نظم‌گرایی در این حرفه را ساماندهی کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که 50 درصد وکلای کشور در کانون مراکز فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: این وکلا از چند سال پیش در تدوین و اصلاح این لایحه جامع وکالت با نهادهای گوناگون و قوه قضائیه همکاری داشته‌اند.

نجفی‌توانا اظهار داشت: گرفتن استقلال از نهاد وکالت و وابسته کردن این نهاد به قوه قضائیه و یا هر نهاد دیگری موجب هزینه برای نظام خواهد شد ما نظارت قوه قضاییه را می‌پذیریم اما دخالتش را نمی‌پذیریم.

 پروانه وکالت‏

نجفی‌توانا افزود: ما به 500 تا 600 نفر از قضات و کارمندان دولت هر سال پروانه وکالت می‌دهیم.

وی در مورد چگونگی تعیین میزان نیاز وکیل در هر استان گفت: برای تعیین میزان نیاز وکیل در هر استان یک هیأت سه نفری متشکل از رئیس دادگستری استان، رئیس دادگاه و انقلاب و رئیس کانون وکلا تشکیل می‌شود که براساس نیاز آن استان تعیین می‌کنند چه تعداد کارآموز باید جذب شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: در تهران از لحاظ شمار بیشتر وکلا به اشباع رسیده‌ایم و در شرایط فعلی وکلا بیش از حد نیاز در جامعه هستند و حدود 17 تا 18 هزار نفر وکیل در کانون مرکز داریم که باید در تهران فعالیت کنند و البته عده‌ای هم به صورت مخفیانه و غیرقانونی فعالیت می‌کنند که در حال شناسایی آنها هستیم.‏

وی در مورد دادگاه و دادسرای انتظامی وکلا گفت: این دادسرا به تخلفات رسیدگی و کیفرخواست صادر می‌کند و به دادگاه انتظامی ارجاع می‌دهد. به عنوان مثال حکم نسرین ستوده که در دادگاه انتظامی صادر شد، با این‌که جای اعتراض داشت اما به آن حکم اعتراض نشد.

او با اشاره به تصویب قانون حقوق شهروندی گفت:‌ من ضرورتی برای تصویب قانون حقوق شهروندی نمی‌بینم زیرا ما در زمینه اجرای قانون مشکل داریم نه وضع قانون جدید اما از آنجا که کانون وکلا خود را در تنظیم قوانین موظف می‌داند در زمینه تنظیم این قانون چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم حضور خواهیم داشت.

‏‎ ‎وی با اشاره به این‌که امسال 1214 پروانه وکالت صادر شد و 634 شکایت واصله در دادگاه و دادسرای انتظامی وکلا واصل شد افزود: از این تعداد پرونده برای 374 پرونده منع تعقیب، 148 اعتراض به منع تعقیب و 178 کیفرخواست صادر شده است.

او با اشاره به مشکل مالیاتی وکلا گفت: مالیات تکلیف هر کسی است که کار تجاری می‌کند و حق دولت هم است اما بحث ما روی مکانیزم اخذ مالیات است. ما سعی کردیم با استقرار 2 مشاور مالیاتی در کانون این مشکلات را برطرف کنیم. همچنین چندین جلسه با مسئولین تراز اول مالیاتی داشتیم و هم‌اکنون درخواست دستور موقت دادیم که پذیرفته شده است.‏

نجفی‌توانا در مورد تبلیغات وکلا روی دیوارها گفت: این کار غیرقانونی است و ما قطعا برخورد می‌کنیم و البته باید فرهنگ‌سازی شود زیرا وکلا نباید در شان خود ببینند که روی دیوار تبلیغ حرفه‌ای انجام دهند.‏

منبع : روزنامه اطلاعات